Tuesday, 5 February 2013

TELINGA RASA SUMBAT

Kadangkala apabila kita naik ke tempat tinggi seperti lif naik dengan cepat, melancong ke Genting Highlands atau sewaktu kapal terbang berlepas; telinga boleh terasa tersumbat. Gejala ini berlaku untuk sementara waktu sahaja dan ia akan baikpulih dengan sendiri atau selepas kita menguap atau menelan air liur.
Fenomena ini boleh berlaku kerana terdapat perhubungan antara telinga tengah dan ruang belakang hidung melalui tiub Eustachian (rujuk gambarajah). Sekiranya tiub Eustachian ini tersumbat atau sempit, perubahan tekanan udara luar tidak dapat disamakan dengan tekanan udara di dalam telinga tengah. Oleh itu getaran gegendang telinga menjadi terganggu menyebabkan telinga terasa sumbat dan adakalanya sakit.



Terdapat beberapa punca-punca lain yang menyebabkan telinga rasa sumbat. Doktor akan bertanyakan sejarah penyakit seperti di bawah untuk mengetahui punca masalah telinga sumbat:


  • Sudah berapa lama perkara ini berlaku?
  • Adakah pesakit menaiki kapal terbang atau pergi menyelam baru-baru ini?
  • Adakah telinga berasa sakit juga?
  • Adakah terdapat rembesan atau nanah dari lubang telinga?
  • Adakah pesakit mengalami gejala demam dan selsema baru-baru ini?
  • Selain telinga rasa sumbat, adakah terdengar bunyi dengungan or desingan dalam telinga?
  • Adakan pesakit mengalami gejala vertigo atau pening berpusing?
  • Adakah pesakit suka mengorek telinga menggunakan putik kapas atau alatan lain?
  • Adakah pendengaran pesakit terjejas atau berkurangan?


Perkara-perkara yang menyebabkan telinga rasa sumbat
1. Tahi telinga (ear wax) yang banyak dan tersumbat oleh sebab perbuatan lazim mengorek telinga. Perbuatan memasukkan putik kapas ke dalam telinga akan menolak tahi telinga masuk lebih ke dalam lubang telinga. Tahi telinga ini akan menjadi keras dan menyebabkan telinga rasa sumbat.

2. Jangkitan bakteria atau kulat di telinga luar (otitis externa). Jangkitan ini boleh menyebabkan lubang telinga menjadi tersumbat dengan nanah atau kotoran. Jika lubang telinga bengkak pesakit juga akan berasa sakit dan demam. Jangkitan telinga luar (otitis externa) ini boleh menjadi jangkitan yang serius terutamanya pada pesakit kencing manis (diabetes).

3. Gegendang telinga berlubang disebabkan oleh jangkitan kuman atau trauma. Gegendang telinga berlubang menjejaskan pendengaran, oleh sebab itu pesakit merasa seperti telinga tersumbat.

4. Jangkitan kuman pada telinga tengah (otitis media) menyebabkan terjadinya nanah di dalam ruang telinga tengah. Ini akan menjejaskan pendengaran dan menyebabkan telinga rasa tersumbat. Sekiranya terdapat jangkitan telinga tengah, pesakit akan mengalami sakit telinga yang teruk dan demam. Jangkitan telinga tengah lebih kerap berlaku apabila pesakit mengalami selsema teruk terutamanya pada kanak-kanak.

5. Cecair dalam ruang telinga tengah (middle ear effusion). Pengumpulan cecair di dalam ruang telinga tengah boleh berlaku disebabkan tiub Eustachian yang sumbat atau sempit. Ia berlaku disebabkan selsema teruk atau selepas jangkitan telinga tengah (otitis media) reda. Ia juga boleh berlaku sekiranya terdapat ketumbuhan atau tumor di bahagian nasofarinx (nasopharyngeal carcinoma).

6. Bendasing di dalam lubang telinga selalunya berlaku pada kanak-kanak di mana pelbagai jenis bendasing seperti manik, kacang, cebisan pemadam dan sebagainya yang dimasukkan ke dalam telinga semasa bermain.

7. Masalah pendengaran boleh juga menyebabkan rasa seperti telinga sumbat. Selalunya ia berkaitan dengan bunyi dengungan atau desingan dalam telinga. Masalah pendengaran boleh disebabkan oleh jangkitan kuman, tulang osikel yang rosak, otosklerosis atau masalah koklea dan saraf pendengaran.

8. Ketumbuhan atau tumor di dalam telinga tengah juga akan menyebabkan telinga rasa tersumbat. Penyakit ini jarang berlaku tetapi ianya penting untuk dirawat dengan segera. Adakalanya pesakit juga mengalami gejala kurang pendengaran dan bunyi dengungan dalam telinga.

Rawatan

Pesakit dinasihatkan supaya mendapatkan pemeriksaan doktor sekiranya mengalami gejala telinga rasa tersumbat yang tidak pulih dengan sendirinya terutamanya setelah cuba menguap, menelan atau mengunyah gula-gula getah.
Gejala-gejala lain seperti telinga kesakitan, demam, rembesan nanah dari dalam telinga dan pening juga harus diberikan pemerhatian yang serius.
Doktor di klinik dapat memeriksa telinga dan hidung pesakit untuk mengetahui punca telinga sumbat dan merujuk kepada pakar ENT sekiranya perlu.


265 comments:

  1. Salam Doc..

    Such a good blog & info.

    Saya ingin bertanya...saya ada mengalami masalah telinga yang mana saya telah berjumpa pakar ENT untuk rawatan. saya di diagnos mengalami sinusitis setelah mengalami batuk dan selsema. Doktor yang merawat saya telah memberikan ubat sprt menthol crystal, oxy nasal dan dalam proses rawatan. Doktor juga telah "menyedut" cecair di bahagian telinga tersebut .Tetapi, masalah yang dihadapi sekarang ialah telinga saya masih berdengung dan rasa seakan tersumbat walaupun sakit dah hilang. saya ingin bertanya, berapa lamakah dengung telinga ini akan hilang?

    Terima kasih Dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kemungkinan jangkitan masih ada atau gegendang telinga berlubang. Pakar yang merawat mungkin boleh menasihatkan dengan lebih tepat mengenai dengung tersebut. Kerana perlu periksa telinga dan hidung untuk mengetahui samada sudah pulih atau belum

      Delete
    2. Please call clinic for further details 03 3377 7865

      Delete
  2. Salam doc, sy nak tanya apa beza gegendang telinga pecah dengan telinga berlubang? Sy sekarang terasa telinga kedap dan berdengung. Bila sy tutup hidung dan hembus, angin keluar dari telinga. akibat dari di trauma, di tampar. jadi apa yg perlu sy lakukan? rujuk keklinik berdekatan atau cuba utk biarkan ia elok sendiri dlm masa terdekat? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kita selalu merujuk kepada gegendang yang berlubang atau pecah. Tiada istilah telinga berlubang. Sekiranya khuatir gegendang berlubang, elok diperiksa doktor untuk kepastian diagnosis. Gegendang yang berlubang kecil akibat trauma boleh pulih dengan sendiri. Jika ia kekal berlubang, pembedahan myringoplasty boleh dilakukan. Saya syorkan agar diperiksa oleh doktor klinik dan dirujuk kepada pakar jika perlu.

      Delete
    2. terima kasih doc atas maklumbalas. boleh saya tahu perbezaan gegendang pecah dengan gegendang berlubang? adakah ia merujuk kepada perkara yang sama? terima kasih.

      Delete
    3. Gegendang yang berlubang atau pecah adalah merujuk kepada perkara yang sama.

      Delete
  3. Doc, saya dah hampir seminggu batuk dan selsema, pada hari ke-3, telinga sy jadi berdengung dan xselesa, tetapi xsakit. Sy dah jumpa doc, dan doc berikan ubat nasal spray,ini hari ke-2 sy menggunakan ubat ini, tp belum ada sebarang perubahan.Perlu kah sy berjumpa ENT specialist?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya harap Dora sudah pulih. Maaf tidak jawab lebih awal kerana saya berada di luar negara. Jika belum pulih sila berjumpa dengan pakar ENT. Memang biasa sekiranya selsema yang teruk menyebabkan telinga tersumbat atau bengang.

      Delete
  4. Doc..saya dah seminggu sakit telibga kiri..and saya dah consult doc tapi doc kata telinga ok...saya rasa macam tersumbat dan suara macam perlahan..then bila masukkan eardrop..eardrop tu keluar balik tak masuk dalam telinga..boleh doc explain...saya kena rujuk ent ke doc..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya masih merasakan telinga tersumbat atau kurang pendengaran elok berjumpa pakar ENT untuk pemeriksaan dan ujian pendengaran

      Delete
  5. Salam doc..saya nak tanya..husband saya mengalami masalah kurang dengar especially apabila dia sedang kunyah makanan. Kadangkala apabila sedang bercakap dengan saya pun, dia selalu minta untuk saya repeat balik. Adakah masalah husband saya ini boleh di rawat? Macam mana rawatannya? Adakah menelan perbelanjaan rawatan yang tinggi?tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya syorkan suami puan membuat pemeriksaan ENT dan ujian pendengaran untuk mengetahui punca masalah beliau dan sekiranya ia boleh atau perlu rawatan.

      Delete
  6. Sy pnh mgalami vertigo pd hujung tahun lpas.. skrg ni just check up 3 bulan.. just nkntnya.. bolehke sy naik flight

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok doktor yang merawat yang menjawab soalan ini kerana saya tidak tahu diagnosis vertigo tersebut

      Delete
  7. Salam Dr., bolehkah saya email dr. untuk dapat penerangan lanjut mengenai keputusuan audiometri dan tympanometri saya? Saya sudah pun berjumpa Dr. ENT di GHKL, selepas ujian tersebut tetapi tidak mendapat jawapan yang memuaskan untuk saya memutuskan sesuatu. Maklumlah Dr. di GHKL sibuk dan ramai pesakit, maka mereka hanya ada masa yang singkat apabila menemui pesakit. Saya adalah penyelam dan berhasrat menjadi instructor penyelam tetapi ada isu pada bacaan tympanometri yang saya ingin penjelasan. Keputusan menunjukkan saya tiada masalah pendengaran. Mohon benarkan saya email dr untuk mendapatkan nasihat. Sekiranya saya perlu rawatan susulan berbayar, saya sanggup ke klinik dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Boleh email saya di mazitaami@gmail.com

      Delete
  8. Dr, adakah normal jika teling saya merasa tersumbat setiap pagi selepas saya bangun tidur jika saya tidur dalam keadaan panas?utk makluman doc, hidung saya turut tersumbat juga. Kadangkala dalam keadaan saya mengalami tekanan juga, telinga saya tersumbat. Adakah ianya normal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Tidak normal sekiranya telinga atau hidung asyik tersumbat dengan sendiri. Elok diperiksa oleh doktor untuk mengetahui punca

      Delete
  9. Saya mengalami sinusitis telinga tersumbat selepas batuk dan selsema..saya bercadang utk membuat pembedahan sinus...adakah dgn cara ini boleh baik..atau doktor mempunyai cadangan yg lebih elok..saya dah mengalami selama dua minggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sukar untuk saya memberi cadangan yang bernas tanpa berjumpa pesakit dan melakukan pemeriksaan. Samada pembedahan adalah rawatan yang terbaik, doktor perlu memeriksa pesakit dan mengambil pertimbangan beberapa faktor seperti sejarah pesakit, penggunaan ubat sebelum ini, CT scan etc.

      Delete
  10. Saya mengalami demam sebelum menaiki kapal terbang...ketika menaiki kapal terbang...bahagian telinga sangat sakit hingga ke leher..hari ini da msuk hari ketiga telinga saya tersumbat. Adakah ianya normal atau tidak.

    ReplyDelete
  11. Salam,
    Ia tidak normal untuk telinga sumbat terlalu lama. Kebarangkalian tinggi ada cecair di dalam telinga tengah (otitis media). Elok diperiksa untuk rawatan selanjutnya

    ReplyDelete
  12. DR.
    Saya mengalami selsema dan saya ada menghembus hingus agak kuat tanpa menutup telinga. Ketika menghembus,saya terasa seperti ada bunyi 'pop'. Selepas itu,telinga saya terus berasa tidak selesa dan berdengung. Adakah saya boleh pulih seperti sediakala? Telinga tidak berasa sakit tetapi rasa tersumbat,berdengung,tidak selesa dan mungkin kurang sedikit pendengaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Fenomena tersebut boleh berlaku jika hembus hidung terlalu kuat. Tetapi ia bersifat sementara, beberapa minit. Jika berlarutan dan pendengaran tidak kembali normal, elok diperiksa doktor

      Delete
    2. situasi yang sama terjadi pada saya...telinga berdengung,tidak selesa...sudah 4 hari adakah ia serius dan bahaya kalau situasi ini terjadi dalam jangkamasa yg lama

      Delete
    3. Elok diperiksa untuk pastikan tiada masalah pendengaran yang menyebabkan telinga berdengung. Jika ada dengung disebabkan masalah kurang pendengaran, elok dirawat dengan segera

      Delete
    4. masalahnya saya sudah 2 kali jmpa doctor di klinik kesihatan..tapi jawapan mereka masih sama xde benda yg serius...masalah skrg ni tlinga saya makin kuat pula berdesingdan bdengung..haruskah saya mnta utk dirujuk ke pakar telinga..

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. salam Dr. sy ada masalah rasa seperti ada angin di dalam telinga ia ada rasa & berbunyi macam angin lalu.. And dalam telinga ni rasa berdenyut and sakit.. dia hanya sekali sekala sahaja.. boleh tau perkara ini disebabkan apa ye?? others, bila time sedu @ sendawa, lepas makan dia rasa macam ada angin yg nk kluar dari telinga tetapi mcm ada halangan.. hingga menyebabkan sakit yang amat sangat.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Perlu diperiksa keadaan telinga tersebut samada masalah pada gegendang atau tekanan udara dalam telinga tengah yang tidak normal. Mungkin ada kaitan dengan masalah hidung juga. Elok dapatkan rawatan ENT

      Delete
  16. assalam dr..sy telah menghidap selsema selama sminggu tetapi baru hari ini sy merasa telinga sy seperti tersumbat..apa yang patut sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Ada kemungkinan ada masalah otitis media, elok diperiksa doktor untuk mengesahkannya. Dan memulakan rawatan termasuk antibiotik jika perlu.

      Delete
  17. Salam doktor, saya ingin bertanya, saya baru perasan malam tadi waktu saya lihat ke tekak saya, saya lihat saya nampak ada lubang seperti saluran di sebelah anak tekak saya (dikawasan tonsil). Tapi di sebelah kiri tak kelihatan pula. Adakah itu normal sebab saya ta. rasa sakit di tekak , tapi saya tak pernah nampak lubang itu sebelum ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Sukar untuk mengetahui normal atau tidak tanpa diperiksa tekak tersebut. Elok berjumpa doktor klinik untuk pemeriksaan, jika perlu beliau akan rujuk kepada pakar ENT.

      Delete
  18. Salam doktor, saya ingin bertanya, saya baru perasan malam tadi waktu saya lihat ke tekak saya, saya lihat saya nampak ada lubang seperti saluran di sebelah anak tekak saya (dikawasan tonsil). Tapi di sebelah kiri tak kelihatan pula. Adakah itu normal sebab saya ta. rasa sakit di tekak , tapi saya tak pernah nampak lubang itu sebelum ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum, Dr. Telinga kanan saya totally blocked setelah selsema dan batuk. Mulanya telinga sangat sakit. Setelah berjumpa doktor pakar, saya diberitahu ada cecair (Dr sebut 'hingus') terperangkap dalam middle ear. Ada jangkitan kuman yang menyebabkan membran membengkak. Setelah 2 minggu mengambil antibiotik, saya masih tidak dapat mendengar, malah ia menjadi lebih teruk walaupun tidak sesakit sebelum ini. Mohon pencerahan dari Dr., adakah eustachian tube saya telah rosak? Boleh kah eustachian tube rosak disebabkan infected fluid tersebut? Adakah saya akan jadi pekak, Dr? Saya amat risau kerana anak isteri saya amat bergantung kepada saya, melalui karier saya sebagai pensyarah yang tentunya bergantung kepada keupayaan deria pendegaran.

    Semoga Allah swt memberkati jasa baik serta sumbangan Dr membantu.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Elok berjumpa dengan pakar ENT supaya dapat dibersihkan nanah telinga sumbat tersebut. Dan memulakan rawatan yang perlu, Harus pastikan telinga tidak masuk air dan jangan korek telinga sendiri.

      Delete
  21. Assalam doc sy nk brtanya kenapa telinga sy msih dijangkiti bakteria dan punca2 trjdinya mslh trsbt...sblm ni tlinga sy telah dijangkiti bakteria di bhgn luar telinga dan sy tlh diberikan ubt bnuh kuman dan baik ttp skrng ni mslh trsbt msih dtg lg...pe yg ptut sy lakukan...bly ke sy brsihkn bhgn luar tlinga sy trsbt dgn air garam gnung dan apakah efeknya kelak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya syorkan dapatkan rawatan daripada pakar ENT berdekatan. Saya tidak dapat memberi penjelasan lanjut tanpa memeriksa telinga pesakit dengan sendiri.

      Delete
  22. Assalamualaikum.bru2 ni sya pergi berenang then telinga sya msok air. Jd pendengaran sye berkurangan dan ad bunyi berdesing dlm telinga. Ad skit pening kepala. Dah 2 hari dah.dan kadang ad rse skit mcm ad bnda tajam cucuk kat dlm telinga. Jd sya nk tnya. Adakah pendengaran sya akn kembali mm biasa atau saya perlu rujuk dgn doktor? Terima kasih doktor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Jika masih sakit telinga elok berjumpa dengan doktor ENT kerana sudah 5 hari.

      Delete
  23. Salam Dr, beberapa hari (20-24/3/2015) sy selsema dan batuk,.semasa selsema sy bangun pagi hingus saya kemerahan dan bercampur sedikit pepejal putih..hari ini (25/3/2015) selsema dan batuk baik tetapi telinga kanan sy berasa tidak selesa..kadang2 tersumbat kadang2 ok..bila kepala sy tunduk kebawah rasa seperti tidak tersumbat..adakah perkara ini normal selepas selsema dan batuk?Terima kasih Dktr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika telinga tersumbat kemungkinan ada masalah otitis media yang berpunca daripada selsema yang teruk. Elok diperiksa pakar ENT untuk rawatan selanjutnya.

      Delete
  24. As salam doktor, saya ada tonsil yg agak besar juga dan sudah lama, tp jarang demam dan sakit tekak. Tapi saya senang kena alahan habuk bersin dan selsema. Sekiranya tidak selsema, bila saya cuba pegang dlm hidung macam sentiasa basah. Kekadang telinga terasa berdesing atau tersumbat. Mohon pencerahan doktor.

    ReplyDelete
  25. Salam Dr..gegendang anak sy berlubang sbb semasa anak sy kecil.ada cecair dibelakang gegendang..anak sy telah melakukan pembedahan iaitu memasukkan tuib berwarna hijau dikiri & kanan gegendang telinga..skg tiub tersebut telah keluar..gegendang telinga kiri telah tertutup sepenuhnya lubang tersebut..tetapi gegendang telinga sebelah kanan masih berlubang..kami perna meminta nasihat dari Dr pakar ENT..beliau berkata lubang pd gegendang tersebut boleh ditampal, tetapi utk berjaya mgkin tidak 100%..adakah anak sy boleh menaiki kapalterbang dengan keadaan gegendang yg berlubang? Minta pendapat Dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Tiada masalah menaiki kapalterbang dengan gegendang telinga berlubang.

      Delete
  26. Salam Dr,

    Saya sering alami telinga sebelah kanan berbunyi seperti desiran..makin kuat apabila di tempt sunyi terutama ketika baring utk tidur. Saya pernah berjumpa dgn pakar ent, scan dan check semua dan alhamdulillah x da apa2. Namun skrg sy di uk, further study di sini. Dan bunyi itu masih ada. memandangkan agak sukar mendapatkan pemeriksaan kesihatan disini saya mohon pendapat Dr. Thanks dr

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. Salam Dr,

    Saya sering alami telinga sebelah kanan berbunyi seperti desiran..makin kuat apabila di tempt sunyi terutama ketika baring utk tidur. Saya pernah berjumpa dgn pakar ent, scan dan check semua dan alhamdulillah x da apa2. Namun skrg sy di uk, further study di sini. Dan bunyi itu masih ada. memandangkan agak sukar mendapatkan pemeriksaan kesihatan disini saya mohon pendapat Dr. Thanks dr

    ReplyDelete
  29. Salam Dr,

    Saya sering alami telinga sebelah kanan berbunyi seperti desiran..makin kuat apabila di tempt sunyi terutama ketika baring utk tidur. Saya pernah berjumpa dgn pakar ent, scan dan check semua dan alhamdulillah x da apa2. Namun skrg sy di uk, further study di sini. Dan bunyi itu masih ada. memandangkan agak sukar mendapatkan pemeriksaan kesihatan disini saya mohon pendapat Dr. Thanks dr

    ReplyDelete
  30. Salam Dr,

    Saya sering alami telinga sebelah kanan berbunyi seperti desiran..makin kuat apabila di tempt sunyi terutama ketika baring utk tidur. Saya pernah berjumpa dgn pakar ent, scan dan check semua dan alhamdulillah x da apa2. Namun skrg sy di uk, further study di sini. Dan bunyi itu masih ada. memandangkan agak sukar mendapatkan pemeriksaan kesihatan disini saya mohon pendapat Dr. Thanks dr

    ReplyDelete
  31. Salam,
    Ujian pendengaran adalah normal juga?
    Tinnitus adakalanya tidak dapat hilang sepenuhnya terutamanya jika berkaitan masalah pendengaran. Pesakit boleh mencuba makan ubat untuk mengurangkan tinnitus tersebut. Sekiranya di UK, boleh cuba sertai tinnitus support group di sana. Banyak perkara boleh dipelajari daripada pengalaman pesakit-pesakit sendiri. Dan mungkin bila kembali ke Malaysia boleh tubuhkan tinnitus support group di sini pula

    ReplyDelete
  32. Salam,telinga saya bengang selama lebih dua hari.apabola saya tarik bawah bahagian telinga kanan saya,ia rasa seperti tidak bengang.apabila saya menolak bawah bahagian telinga saya ke atas,ia rasa seperti bengang berbeza dengan telinga normal belah kiri saya.apabila saya letak telinga pada speaker,telinga kiri saya dengar dengan jelas seperti bunyi drum dan belah kanan bila letak dekat ia rasa biasa x sama dengan belah kiri....sekarang ni saya masih rasa bengang walaupun saya dah korek telinga dan cuci telinga dengan air..saya sekarang kena tarik bahagian bawah telinga baru saya rasa x brapa nak bengang.menurut doktor telinga saya ada masalah apa?bilakah telinga saya x bengang?ada kemungkinan untuk sembuh atau memerlukan pemeriksaan?adakah pendengaran saya setakat ini teruk?apakan saran atau cadangan untuk bagi telinga saya sembuh semula?tolong jawab doktor..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Elok diperiksa doktor. Kemungkinan tahi telinga tersumbat.

      Delete
  33. Terima kasih banyak doktor..kalau saya membuat pemeriksaan ari sabtu ni x pa x.jika lambat adakah ia akan berbahaya sb esok cuti hari pekerja.maaf doltor kalau saya banyak tanya n bahasa saya agak baku..jadi menurut doktor tahi telinga saya tersumbat la?apakah ia berpunca daripada earphone sb sblum ni saya ada jgk dengar earphone dlam jangka masa lama ..

    ReplyDelete
  34. Salam. Doc saya mengalami telinga berdesing. Namum ketika sedang baring sahaja. Telinga pon tidak sakit. Boleh saya tahu apa masalah saya? Terimah kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Susah nak beritahu punca masalah tanpa memeriksa telinga tersebut.
      Saya syorkan elok berjumpa doktor untuk periksa telinga tersebut dan rujuk kepada pakar ENT jika perlu

      Delete
  35. Salam doktor,
    Saya mempunyai tabiat suka mengorek telinga. Pada suatu ketika,saya mulai merasa bengkak di telinga dan masa tu saya hanya meletakkan ubat titis yang diberik doktor. sekarang ini bengkak tersebut semakin berdenyut dan telinga saya rasa berdengung. Boleh kah doktor menerangakn saya apa yang terjadi dan apa patut saya buat untuk menghilangkan sakit di bengkak telinga tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kemungkinan ada jangkitan dalam telinga. Elok berjumpa balik dengan doktor tersebut dan jika perlu dirujuk kepada pakar ENT

      Delete
  36. Salam doktor..
    telinga saya kedua dua belah sudah dicuci oleh doktor kerana sebelum ini telinga kanan saya yang berdengung teruk..namun selepas bberapa hari kemudian,telinga kanan saya berasa sakit dari dalam.sebelum ini selepas dicuci,doktor mengesahkan gegendang telinga kiri merah sedikit dan doktor tidak memberikan ubat titik sebaliknya ubat makan..selepas itu telinga kanan saya berasa sakit dari dalam sehinggakan saya perlu tidur mengiring belah kiri.apabila saya hendak tidur,mengambil wuduk,mengorek telinga kanan padahal tidak masuk sepenuhnya dan mengelap telinga kanan tetap berasa sakit.sehingga sekarang saya merasakan kesakitan tersebut..menurut doktor apakah masalah telinga saya dan apa patut saya lakukan?

    ReplyDelete
  37. Seperkara lagi doktor telinga kanan saya kerap berasa seolah olah dicucuk..saya juga merasakan seperti telinga saya terlepas drpda dengung telinga(berasa lega drpda dengung telinga)..

    ReplyDelete
  38. salam doc..
    mak sy sudah semingu telinganya merasa berdengung sebelah kiri .pastu bila bangun je mata berpinar sampai xboleh nk bgun jln.kalau bangun je berpinar mata...tp pergi klinik n hospital doc ckp xde pape..just bg ubt selsema,kahak,antibiotik n nasal spray...tp xde ape2 perubahan pon pd mak sy.apakah perlu sy lakukan doc?

    ReplyDelete
  39. Salam dr.
    Saya mengalami sakit telinga sebelum ni dan kurang pendengaran. Tetapi sekarang sudah tidak sakit tetapi masih tidak dengar. Telinga di sebelah kiri. Ada pergi jumpa dr. Dr ckp hanya ada nanah dekat telinga. Dia suruh cuci sendiri pkai cotton bud. Saya cuci tetapi masih x dengar. Ubat yg diberi untuk dimakan dan ubat titis juga saya guna. Tetapi ttp x dengar. Apa yg perlu saya lakukan dr? Saya dah x dengar dah nak masuk 5 hari. Mohon penjelasan dr. Terima kasihh.

    ReplyDelete
  40. Salam dr.
    Saya mengalami sakit telinga sebelum ni dan kurang pendengaran. Tetapi sekarang sudah tidak sakit tetapi masih tidak dengar. Telinga di sebelah kiri. Ada pergi jumpa dr. Dr ckp hanya ada nanah dekat telinga. Dia suruh cuci sendiri pkai cotton bud. Saya cuci tetapi masih x dengar. Ubat yg diberi untuk dimakan dan ubat titis juga saya guna. Tetapi ttp x dengar. Apa yg perlu saya lakukan dr? Saya dah x dengar dah nak masuk 5 hari. Mohon penjelasan dr. Terima kasihh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Cara yang terbaik ialah dengan mencuci telinga. Di klinik ENT, kami akan mencuci telinga tersebut dengan menggunakan suction/sedutan. Dengan menggunakan cotton bud mungkin tidak dapat mengeluarkan semua kotoran dan menolak kotoran/nanah itu ke dalam.

      Delete
  41. Salam Dr.. Sy ada masalah bengang telinga jika sy terlalu penat.. Perkara ni sudah lama.. Tp sekarang kerap berlaku.. Contohnya sy lakukan kerja yang terlalu lama, jalan-jalan, naik tangga, berlari, bersukan dan sebagainya.. Ianya mengganggu sy sementara untuk bengang telinga tu hilang.. Adakah itu perkara biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Cara untuk pastikan samada telinga normal atau tidak adalah dengan pemeriksaan telinga oleh doktor. Ini dapat pastikan samada betul-betul normal atau ada masalah telinga sumbat, tekanan dalam telinga atau gegendang. Kerana tidak semua orang mengalami situasi seperti yang saudari alami.

      Delete
  42. Salam Dr.
    Pakar ENT mengatakan saya mengalami masalah terdapat cairan di tiub eustachian. Kini sudah dua minggu. Sebelum ini, saya ada selsema. Bunyi bising yang saya dengar ditelinga sangat menggangu saya. Saya susah untuk mendengar dengan jelas kerana bunyi sekejap perlahan dan tiba2 menjadi kuat tanpa henti. Soalan saya, bagaimana utk menghilangkan cairan yg ada dalam tiub ini? Bolehkah ianya pulih dan masa yang diambil.

    terima kasih Dr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya pasti pakar ENT tersebut telah memberi ubat untuk masalah saudari. Jika masih tidak pulih setelah 2 minggu, saudari perlu mendapatkan rawatan susulan daripada pakar ENT. Saya tidak tahu jika masalah adalah middle ear effusion, Eustachian tube dysfunction atau masalah yang lain. Elok berbincang dengan pakar ENT untuk rawatan selanjutnya.

      Delete
  43. Assalammualaikum Dr.
    Untuk masalah kulat dalam telinga, ada tak cara lain selain berjumpa doktor?
    Bagaimana cara terbaik untuk mencuci telinga ketika telinga merasa gatal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,

      Masalah kulat dalam telinga memerlukan rawatan doktor. Pertama untuk memastikan diagnosis yang betul. Kemudian telinga tersebut dicuci dan mula penggunaan ubat yang diberi.

      Delete
  44. Salam doktor. . Pagi tdi saya bgun tidur tlinga saya rsa sdikit sakit, namun slepas itu ia makin sakit sperti rasa mnyucuk2. .sakit ini lngsung tidak brhnti mnyebabkn sya mngambil pil tahan sakit sbyk 3x hari ini untk mngurangkn rasa sakit itu. Frmasi bgi saya ubt titik untk tahi telinga keras, tapi tetap xjdi apa juga. Malah smakin sakit. Sya juga tlah sapu kapur mngikut petua org lama jikalau takut ad semut dlm tlinga. Tetapi ttap xjd apa. . Bila brjalan rasa sakit sgt, brcakap pon sakit, bila tunduk lagi sakit, mcm tlinga nk pecah rasa nya. Apa pndapat doktor? Perlukah sya prgi hospital brjumpa doktor di sana??? Trima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kebarangkalian saudari mengalami masalah jangkitan dalam telinga seperti otitis media atau otitis externa yang menyebabkan bengkak di dalam telinga. Saya syorkan elok diperiksa dengan lanjut.

      Delete
  45. Salam Dr, sebelum ini saya kerap korek telinga guna pengorek besi, 2 minggu lepas telinga kiri saya sangat sakit berdenyut2, dan selepas seminggu sudah kurang sakit, tp pendengaran saya kurang di dibandingkan sebelah kanan, adakah gegendang saya sudah rosak? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Untuk mengetahui samada gegendang rosak atau tidak, ia memerlukan pemeriksaan doktor. Kemungkinan telinga saudara dijangkiti kuman disebabkan korek telinga (boleh menyebabkan kulit terluka). Hanya dengan memeriksa telinga boleh tahu kenapa pendengaran kurang samada bengkak, penuh nanah/tahi telinga atau gegendang bocor.

      Delete
  46. salam doktor saya mengalami demam dan selesema menyebabkan telinga saya tiba tiba berdesing pada satu hari dan sakit...saya berjumpa doktor dan beliau memberikan saya antibiotik dan ubat mencairkan selesema.....selepas menggunakan antibiotik tersebut...sakit ada berkurangan namun bila malam apabila saya membandingkan kedua dua telinga saya...nyata telinga yg sakit tadi masih bermasalah....selepas 5 hari menggunakan antibiotik kepala saya berasa sangat sakit dan sangat mengganggu waktu saya bekerja.,..toonglah saya doktor...tambahan lagi saya mempunyai penyakit fobia yg menyebabkan saya berfikir mcm2... pekak...sakit jantung...kanser otak ...mati dan sebagainya....saya betul betul buntu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jangan bimbang. Elok diperiksa semula masalah telinga tersebut. Mungkin jangkitan kuman tidak pulih sepenuhnya. Saya syorkan dapatkan pemeriksaan doktor secepat mungkin memandangkan sakit yang dialami. Jika perlu, dirujuk kepada pakar ENT untuk rawatan selanjutnya.

      Delete
  47. salam doc
    saya ingin bertanya
    saya sakit di telinga dan dalam masa yang sama?
    kenapa ya?

    ReplyDelete
  48. Assalam doktor.

    Blh sy tahu punca2 telinga kdg2 berdengung dan kedap?

    ReplyDelete
  49. Assalam doktor.

    Blh sy tahu punca2 telinga kdg2 berdengung dan kedap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Antara punca masalah telinga berdengung dan kedap
      1. Tahi telinga sumbat
      2. Jangkitan kuman samada telinga luar atau tengah
      3. Masalah gegendang berlubang
      4. Bendasing dalam telinga
      5. Masalah saraf pendengaran
      6. Masalah cecair dalam telinga tengah

      Delete
  50. Assalam doktor.

    Blh sy tahu punca2 telinga kdg2 berdengung dan kedap?

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kemungkinan ada masalah otitis media yang berpunca daripada selsema. Perlu diperiksa doktor dan rawatan antibiotik sekiranya ada masalah tersebut.

      Delete
  52. salam doktor, sy ada masalah tahi telinga tersumbat sejak dr tingkatan 5. Skrg umur sy 28 tahun. Sy perlu ke klinik utk sedut keluar tahi telinga setahun sekali. Hanya telinga kiri shj. Tahi telinga sy jd likat macam jem. Bila ia dh terlumpul sy akan susah utk mendengar. Lepas suction, telinga sy akan ok. Tapi tahun depannya sy perlu pg sedut lg. Klinik sy pergi sellu tu klinik biasa bkn ENT. Leadaan ini amatbimbangkan sy krn sejak tahun lps sy perlu ke klinik sebanyak 2 kali setahun. Pakai ubat titis tak kan berkesan pon. Apakah sy berkemungkinan ada masalah lain doktor? Perlukah sy berjumpa dgn pakar ENT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Adalah tidak normal sekiranya telinga saudari kerap menjadi sumbat dengan earwax. Elok diperiksa dengan pakar ENT untuk rawatan lanjut. Jarang pesakit yang ada masalah keratosis obturans yang memerlukan pembersihan telinga secara berkala.

      Delete
  53. Salam doc, saya tiada mengalami demam atau selsema but one day telinga sebelah kanan tiba2 pekak, kadang2 sakit..kadang2 x sakit, n bila begerak2 mcm ade cecair begerak..tapix selalu.. n kepala pening..do i hv to go to the clinic or it can actually go away on its own?

    ReplyDelete
  54. Salam doc, saya tiada mengalami demam atau selsema but one day telinga sebelah kanan tiba2 pekak, kadang2 sakit..kadang2 x sakit, n bila begerak2 mcm ade cecair begerak..tapix selalu.. n kepala pening..do i hv to go to the clinic or it can actually go away on its own?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Elok diperiksa dengan doktor klinik. Kemungkinan masalah otitis media dan ini perlu dirawat.

      Delete
  55. Assalamualaikum doktor.
    Telinga saya tersumbat sebab saya korek mengunakan cotton butt untuk bersihkan kotoran. Lepas tu saya dah berjumpa doktor untuk check. Doktor dah bagi ubat titik untuk melarutkan kotoran dalam telinga saya. Dalam 3 hari saya guna ubat titik tu telinga saya rasa sakit. Saya tak tahan saya pergi jumpa doktor balik check dia cakap telinga saya dah clear, lepas tu dia guna air masukkan dalam telinga saya untuk keluarkan kotoran yang selebihnya tinggal tu. Tapi saya masih lagi rasa berdesing dan sakit sakit dalam telinga. Masa tersumbat tak sakit. Selepas saya titik ubat yang doktor bagi tu terus sakit saya ingat still tersumbat. Tapi bila check dah clear. Kenapa masih rasa tersumbat dan sakit sakit yer sedangkan dah clear kotoran dalam telinga saya? Mohon penjelasan doktor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Elok bertanya dengan doktor yang telah merawat saudara. Saya tidak pasti kenapa masih mengalami masalah yang sama.

      Delete
    2. Terima kasih doktor kerana sudi meluangkan masa :)

      Delete
  56. Salam dr..kwan sya sakit dlm telinga..dh 3 kali sy bwk dy pegi jmpe doktor..1st hospital alor star..2nd klinik dan 3rd di hospital selama..kli prtma pegi doktor ckp tahi telinga keras..n klow x baik dlm 2 3 hri..g hospital besar untuk cuci telinga..dy bgi ubat titis dan panadol..bila titis ubat tu..makin sakit..berdengung..g klinik plak doktor ckp trsumbat..ade infection..dy bgi ubat than sakit dan antibiotik..setiap kali makan ubat..msti sakit..kwn sy dh xthan sngt..pegi untk kali ke tiga..mnx nk cuci..doktor ckp bengkak..dy bgi antibiotik n than skit juga..dktor ckp antibotik yg dy bgi ni kuat sikit..bile mkn ubat tu..asalnya telinga xnmpk bgkak..esok tu terus bengkak smpat lubang telinga smpit..trtutup sbb bngkak..sy sndri yg tgk dlm telinga kwn syg..mmg xnmpk lubang telinga dy dh..trtutup rapat sbb bngkak..n sakitnya kwn syyckp hnya Allah je yg tw..smlman sy brjga tmn kwn sy xbole tido..sakit dy smpai mnggigil sbb than skit..sy sndri tgk n jge..sy tkot tgk kwn sy mggigil smpai thap mcm tu..mcm kne sawan pown cara gigil dy tu..kwn sy ckp akn sakit klow mkn ubat..dy smpai xnk mkn ubat dh sbb xsnggup nk lalui sakit tu..sy ckp xbole stop mkn ubat tu..sbb antibiotik kne habiskn..untuk matikn kuman..jdi kt sini sy nk tnye doktor..bole ke klow dy nk stop amek ubat tu..atau pown amek kurang kuantiti dy contoh sptutnya ubat tu amek 2 kli shri..tpi bole x klow nk amek 1 kli shari..ataupun pegi hospital jmpa pakar..dy dh mls nk jmpa doktor biasa sbb jwapan msti sama..mcm mna ya??

    ReplyDelete
  57. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  58. Salam Dr..Sya mengalami masalah sakit telinga berdengung...berdesing...sblh kiri..saya dah jumpa Dr d sebuah hospital swasta bulan lepas...Dia dah bagi ubat titis..sebab Dia cakap bengkak...kurangkn pembersihan telinga... Sya dah buat apa yg d syorkn....tetapi telinga Sya datang balik Sakit nya... dah tiga hari...sampi kepala pening....rasa nak muntah....adakh Klu kita kurang dari 3 jam tidur juga salah satu penyebabnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Sakit telinga sehingga pening dan rasa loya adalah merbahaya. Elok berjumpa balik dengan doktor untuk rawatan lanjutan.

      Delete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. saya dah menjalani pembedahan utk menampal gegendang telinga..tetapi setelah 2 bulan bila di check semula gegendang masih lagi tidak bercantum. Utk makluman doktor usia saya 40an. Dan saya sering dijangkit fungus menyebab telinga saya tersangat gatal.

    ReplyDelete
  61. saya dah menjalani pembedahan utk menampal gegendang telinga..tetapi setelah 2 bulan bila di check semula gegendang masih lagi tidak bercantum. Utk makluman doktor usia saya 40an. Dan saya sering dijangkit fungus menyebab telinga saya tersangat gatal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Ada pelbagai faktor yang boleh menentukan samada pembedahan tampalan gegendang (myringoplasty) boleh berjaya atau tidak. Dan faktor2 ini berlainan bagi setiap pesakit. Elok bertanya dengan pakar yang telah melakukan pembedahan dan rawatan saudara/saudari. Beliau lebih arif untuk menerangkan mengapa gegendang masih tidak bercantum dalam kes saudara/saudari.

      Delete
  62. assalamualaikum doktor. saya ada mengalami masalah telinga. saya bangun dari tidur, telinga saya rasa macam tersumbat dan kurang pendengaran. pendengaran jadi kurang jelas. hari kedua, telinga saya berdesing dan sakit. hari ketiga, makin berdesing dan makin sakit. nak tidur pun susah. saya dah ke hospital dan telah diberi ubat tahan sakit, antibiotik dan juga ubat susut bengkak. tapi masih lagi sakit. kenapa ye doktor? harap doktor balas ye. terima kasih doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya tidak tahu masalah apa yang dihadapi kerana tidak memeriksa telinga pesakit. Doktor yang memeriksa adalah yang terbaik untuk memberi keterangan lebih lanjut. Secara amnya, jika masih sakit walaupun sudah makan ubat atau pendengaran terjejas, demam, pening dan muntah, elok diperiksa semula dengan segera.

      Delete
  63. Salam Doctor...dalam tempoh jerebu ni saya sering demam, selsema & saya tahu ni berpunca dr sy yg ada pyakit alahan spt sinusitis... tp baru 2 hari ni saya bangun pagi dengan mata yg bengkak & telinga yg berdenggung...membuatkn saya x fokus buat kerja....jadi saya cuba titik kan air pada telinga berkali2 tetap sama....& cuba titik ubat telinga & malah saya cuba titik listerine ..tp smpai skrg telinga saya sebelah kanan masih berdesing....& sy sering pening kepala d sebabkn bunyi berdesing tu....apa sakit tlinga saya ni bahaya? & boleh mngakibatkn pekak?? Doctor tlg beri penjelasan...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika ada gejala berdesing dan pening kepala, elok diperiksa dan mendapatkan rawatan. Ianya mungkin masalah otitis media yang berpunca daripada sinusitis yang tidak dirawat. Penting kerana ada risiko jangkitan kepada telinga dalam atau koklear yang boleh menyebabkan pekak kekal atau masalah lain yang lebih serius

      Delete
  64. salam doktor..

    saya ada masalah telinga kiri hampir 4 tahun lamanya. Sakit ini terjadi sejak lalat telah masuk telinga kiri saya. lepas doktor keluarkan, terus ok. Lepas beberapa hari, sakit telinga datang (kejap ada kejap x de). Bila jumpa doktor, saya di katakan tiada apa. Bila x tahan, jumpa doktor semula, die marah kata x de apa lagi. Hinggalah skrg.. sy x tahan kerana suami kata sy mcm pekak sikit, bile die cakap, saya mcm x dgr. Sy sebenarnya dgr tp x jelas dn x le fokus sbb telinga kiri mcm x dgr sgt.. Mggu lepas sy jumpa doktor swasta, rupanya gegendang telinga sy dah kembung ke luar.. Tekanan udara dalam tggi dr luar, sy diberi ubat titis (garam) dan ok sekejap. sy x dibenarkan menghembus telinga dan menyelam, takut gegendang telinga pecah. Skrg datang balik. Apa sbnrnya yg perlu sy buat sjr doktor? Lama sgt bnd ni jadi. Apa lagkah seterusnya boleh sy buat dan elakkan terjadi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saudari boleh menggunakan ubat untuk membantu stabilkan tekanan dalam telinga tengah. Sekiranya masih tidak dapat pulih, ada pilihan pembedahan untuk masalah Eustachian tube. Perlu juga untuk memeriksa dan merawat masalah hidung jika ada seperti rhinitis atau sinusitis.

      Delete
  65. Assalammualaikum Dr...
    Sejak 2menjak ni, sy mngalami slsema yg agk truk dn berpanjangan... dan dlm masa yg sama, hidung dan telinga knan saya tersumbat.. telinga sya rasa sperti bdesing dan bila mndengar suara, sperti sayup2 sahaja pndengaran nya.. sudh mcm2 cara sy lakukan... apa lg cara lain yg perlu saya lakukan doktor.. adakah sya akan pekak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Ada kemungkinan masalah sinusitis yang telah juga menyebabkan otitis media. Elok diperiksa dan dirawat dengan segera untuk mengelakkan komplikasi yang kronik.

      Delete
  66. Doc,saya ADA masalah pendengaran demana sebelah Kanan telinga saya seakan-akan pekak namun begitu masih lagi dapat mengesan. Rangsangan tetapi x sekuat kiri..kejadian ini berlaku selepas saya berenang di laut.apabila suasana agak sunyi telinga kanan saya kedengaran dengung dan desiran seakan2 air ombak yang ditarik atau televisyen yang kabur.saya telah mengalaminya selama 1 hari dan masih lagi belum mendapatkan rawatan.disebabkan hari ini ialah ahad maka semua klinik ditutup dan esok saya mempunyai kerja apa perlu saya buat.Adakah saya hanya tersumbat biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kemungkinan air masuk telinga atau tahi telinga sumbat. Jika berterusan, sakit atau berair elok berjumpa doktor untuk rawatan.

      Delete
  67. Itu menyebabkan tiga hari saya akan mengalaminya

    ReplyDelete
  68. Assalam doc,

    Saya nak tanya, kelmarin telinga kiri saya telah dimasuki air disbbkan mandi kolam dan menyebabkan telinga kiri saya berdengung dan hanya telinga kanan saja yg kedengaran. Pd keesokan harinya, saya cuba memasukkan air ke dlm telinga kiri dan mengeluarkan kembali. Tp tak menjadi. Saya cuba bermacam cara tapi masih tak berfungsi. Apa yg perlu saya lakukan doc? Hanya telinga kanan sahaja yg dgr skrg ni.

    Mohon penjelasan doc. Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Kebarangkalian air yang masuk telinga telah menyebabkan tahi telinga mengembang dan menyumbatkan lubang telinga. Elok diperiksa doktor untuk cuci telinga tersebut dan pastikan tiada jangkitan bakteria/kulat disebabkan air tersebut.

      Delete
  69. assalamulaikum doktor,

    saya adalah penghidap resdung selama 10 tahun,selama ini hidup saya ditemani tisu setiap masa kerana hidung saya kerap gatal,sumbat dan berhingus terutama ketika waktu2 sejuk seperti waktu malam,hari hujan ,didalam bilik ber aircond dan panggung wayang,selepas minum air berais dan sebagainya.saya juga tak boleh berada di tempat yang tinggi terutama pada waktu malam,contohnya saya pergi ke rumah kawan di tingkat 17 apartment,ibarat rasa tekanan udara yang berlainan membuat hidung saya sumbat

    buat pengetahuan doktor saya tidak mengambil sebarang ubat hospital kerana takut kesan sampingan di badan saya,ini kerana sewaktu saya muda saya selalu pergi ke klinik dan mengambil injection untuk period pain dan saya banyak makan ubat yg doktor bagi seperti ponstan dan sebagainya,jadi saya takut nak ambik ubat tambahan untuk resdung ,dan juga saya pernah dapat sakit kepala akibat pengambilan nasal spray

    kira2 seminggu yg lepas (mid december) saya perasaan yang hidung saya tak berhingus lagi....hidung saya x sumbat langsung dan dah seminggu ni saya takde simpan tissue box didalam bilik(dahulu setiap bulan saya guna 800 helai tisu tak campur poket tisu didalam handbag dan sebagainya).tapi masalah lain pulak datang...telinga saya berdengung setiap masa,anggaran sudah seminggu masalah ni.masalah ini saya rasakan lebih worst dari hidung sumbat yg saya alami selama 10 tahun tu.dan kira2 sebulan lepas saya ada penyakit bahagian luar lubang telinga kanan rasa sakit seperti kebas...selalunya kalau sakit tu saya baring mengiring sambil golek2 kepala dan sakit tu beransur hilang


    doktor saya nak tanya apakah kebarangkalian penyakit saya ini....ada kene mengena dgn kesan resdung saya dulu ke....
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Masalah telinga berdengung mungkin berkaitan masalah sinus yang dihadapi. Samada otitis media atau Eustachian tube dysfunction. Saya tidak pasti mengapa ia berlaku sewaktu hidung sudah tidak berasa sumbat lagi. Elok diperiksa keadaan hidung dan telinga saudari untuk kepastian diagnosis dan rawatan selanjutnya. Sekiranya telinga dengung tersebut disebabkan masalah pendengaran atau jangkitan kuman elok dirawat dengan segera.

      Delete
  70. Salam alaik dr,telinga kiri saya rasa bengkak macam lebam pun ada sbb sakit bila sentuh nak masuk jari pun sakit tapi ia sakit kat sblah dinding telinga kiri sahaja tapi memang xde gejala lain pun, ini bengkak biasa sahaja kan dr? sbb saya ni mmg senang berspekulasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Bengkak tersbut jika masih berterusan atau bernanah elok diperiksa oleh doktor

      Delete
  71. Assalamualaikum, dr.
    Telinga kanan saya di bahagian depan bengkak dan bila saya tekan, agak sakit. Sebelum ni hanya sakit dan selepas dua hari bengkak semakin membesar dan telinga juga rasa tersumbat and bunyi berdesing. Saya juga terasa pening2 dan kadang2 ade vertigo terjadi. Apakah punca yg menyebabkan keadaan ni n perluke sy pergi terus ke klinik pakar ENT atau pergi ke klinik utk pemeriksaan terlebih dahulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya harap saudari telah pun berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan rawatan. Samada masalah kelenjar limfa bengkak, kelenjar air liur bengkak atau bengkak dalam telinga disebabkan jangkitan

      Delete
  72. Assalamualaikum Dr,
    Anak sy berusia 2 tahun 8 bln tidak mempunyai tahi telinga adakah ini dianggap normal atau saya perlu merujuk kepada pakar ENT. Namun Alhamdulillah sehingga ke hari ini anak saya tidak mempunyai tanda2 masalah pendengaran. Beliau juga tidak pernah menunjukkan tanda telinga tersumbat, dimasukki air dan sebagsinya. Harap boleh dapat penjelasan drp Dr..Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam
      Kemungkinan jenis tahi telinga yang sedikit. Insya Allah tiada masalah.

      Delete
  73. Salam Doktor. Lebih seminggu yang lalu saya mengalami batuk dan selsema yang teruk sehingga saya berhingus dan kahak banyak sekali. Sejak seminggu yang lalu saya mengalami masalah pendengaran. Di mana telinga saya seolah2 sedang berada didalam kapal terbang. Ia normal bila saya bangun tidur dan kembali kurang mendengar apabila setengah jam atau sejam kemudian. Saya hanya mengambil ubat cair kahak dan ubat batuk dan beberapa biji antibiotik semasa saya demam. Sehingga sekarang saya masih berhingus dan pendengaran saya kurang jelas. Apa perlu saya buat, doktor. Berapa lamakah pendengaran saya akan kembali pulih?Terima kasih.

    ReplyDelete
  74. Salam Doktor. Lebih seminggu yang lalu saya mengalami batuk dan selsema yang teruk sehingga saya berhingus dan kahak banyak sekali. Sejak seminggu yang lalu saya mengalami masalah pendengaran. Di mana telinga saya seolah2 sedang berada didalam kapal terbang. Ia normal bila saya bangun tidur dan kembali kurang mendengar apabila setengah jam atau sejam kemudian. Saya hanya mengambil ubat cair kahak dan ubat batuk dan beberapa biji antibiotik semasa saya demam. Sehingga sekarang saya masih berhingus dan pendengaran saya kurang jelas. Apa perlu saya buat, doktor. Berapa lamakah pendengaran saya akan kembali pulih?Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kebarangkalian saudari mengalami masalah selsema teruk yang menyebabkan cecair di dalam telinga tengah. Jika masalah berterusan setelah habis makan ubat antibiotik, perlu diperiksa doktor semula dan kemungkinan dirujuk kepada pakar ENT.

      Delete
  75. Salam Dr, saya sudah mengalami selsema dan batuk. Then suatu petang suddenly saya mengalami sakit telinga belah kiri sangat2 dan berdengung... saya cuba mengorek telinga kerana perasaan ingin tahu sekiranya terdapat tahi telinga yang mengganggu, malangnya ia makin menyebabkan luka kecil kata dr di klinik.. waktu solat, ketika sujud, terasa mcm ade air di dlm kepala yang ikut mengalir n kpale terasa sakit..saya telah pergi ke klinik pada malam hari kerana terlampau sakit, doktor hanya bg saya ubat titis dan pain killer.. esok harinya telinga saya berdarah.. kenapa ya dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kebarangkalian saudari ada masalah otitis media yang berpunca daripada selsema tersebut. Elok berjumpa balik dengan doktor. Sekiranya telinga bernanah, beliau akan memberi ubat antibiotik. Tetapi saya hanya menjangka masalah yang dihadapi, doktor yang memeriksa dapat pastikan diagnosis.

      Delete
  76. salam doc, sy baru selesai mendapatkan rawatan pakar ENT ... bbrapa hari yg lepas telinga kiri sy trsumbat . stelah di check, ada wax yg dh keras dh block lubang telinga sy ... perkara ini sudah pernah terjadi 13 tahun yg lalu ... tp yg mahu sy tanyakan, kenapa dulu dr. mnggunakan suction utk mngeluarkn wax trsebut sdgkn yg trbaru ini dia mggunakan teknik mmasukkn alat tajam ke dlm lubang telinga sy bg mngeluarkn wax itu ..? cara ini sgt mnyakitkan brbanding suction . apa yg mnyebabkan dia memilih cara ini berbanding suction ..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Ada pelbagai cara untuk mencuci telinga, alatan, suction atau syringing. Kaedah mana yang dipilih bergantung kepada bahan, konsistensi dan saiz bendasing/wax tersebut. Suction mungkin tidak berkesan jika earwax terlalu keras dan sebesar lubang telinga tersebut.

      Delete
  77. Salam Dr, telinga kanan saya bila telan air liur akn keluar bunyi pop atau rasa melekit, sy selsema adakah berkaitan, tapi telinga kiri elok pula x berbunyi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Gejala yang berlaku kerana selsema yang menyebabkan Eustachian tube menjadi bengkak dan sempit. Tetapi sekiranya sakit telinga atau pendengaran sumbat elok diperiksa doktor.

      Delete
  78. Ouh tp x sakit atau sumbat, cuma x selesa rasa melekit n bila telan air liur kdg bunyi pop, jadinya dia akan baik sendiri ya Dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah akan hilang bila selsema beransur pulih. Mungkin ambil masa 1-2 minggu

      Delete
  79. Salam sejahtera doctor,saya telah mengalami sakit telinga selama 3hari dan mengeluar cecair dan nanah di telinga,semasa sya membuat rawatan doctor itu tidak memberikan saya ubat titik telinga,kerana di kuatiri telinga saya sudah bocor,dan akan merosakkn kan tulang2 telinga saya, jd dia hanya memberikan ubat antibiotik dan oxy nase nasal drops,setelah rawatan itu telinga sya dah pulih tetapi masih bernanah dan telinga saya masih tersumbat,sebelum ni doctor telah membuat ujian dgn nanah yg ada telinga d makmal,setelah mendapat keputusan kuman yang ada d telinga ialah sejenis kuman yang paling kuat dan segala antibiotik dia boleh lawan,setelah itu doc itu menyarankan saya ke hospital kerajaan utk mendapatkan antibiotik yang di masukkan melalui air ke tubuh. Tetapi doctor ada memberikan saya sejenis antibiotik yang bernama zinnat tablet 250mg,selepas itu saya pergi hospital kerajaan dan hospital kerajaan hya memberikan saya ubat piriton,jd saya hanya makan ubat yang doc swasta bagi dan piriton dr hospital kerajaan, dlm beberapa hari telinga saya sudah tidak bernanah tetapi masih tersumbat,menurut doc rawatan apakah yang perlu saya dapatkan untuk mengembalikan pendengaran saya seperti sedia kala, telinga kiri sya telah hilang pendengaran dlm 50%. Dan saya amat tidak selesa. Maklum balas doctor saya hargai dengan terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Perlu diperiksa semula telinga tersebut kerana masih kurang pendengaran. Samada ada kotoran, jangkitan belum pulih sepenuhnya atau gegendang bocor. Jangan dibiarkan masalah kurang pendengaran tersebut, 50% agak membimbangkan.

      Delete
  80. Doc..telinga sy rase sakit apabila saya hembus hingus..tetapi sebelum ni xde..ade yg kate sbb hembus hingus kuat sangat..jd sy nk knn kepastian..kalau hembus hingus kuat sgt..boleh menyebabknn sakit telinga ke??

    ReplyDelete
  81. Doc..telinga sy rase sakit apabila saya hembus hingus..tetapi sebelum ni xde..ade yg kate sbb hembus hingus kuat sangat..jd sy nk knn kepastian..kalau hembus hingus kuat sgt..boleh menyebabknn sakit telinga ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, jika hembus kuat sangat boleh menyebabkan telinga sakit. Ini kerana tekanan udara akan mengalir terus ke dalam telinga tengah melalui Eustachian tiub

      Delete
  82. Assalammualaikum.. Telinga kanan sy sakit sejak kelmarin .. Tp hari nie sakit tu menyucuk2 .. Nk masukkan jari dlm lubang telinga pun tak boleh sbb sakit .. And sy perasan ada bengkak sikit .. Telinga sy rasa mcm penuh , rasa panas2 n sakit.. Sebab apa ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Kebarangkalian besar ada jangkitan yang menyebabkan saluran telinga bengkak. Elok berjumpa doktor untuk mengesahkan diagnosis dan dapatkan rawatan

      Delete
  83. Saya ingin bertanya kepada dr, anak saudara saya berusia 4 tahun, dan apabila bersin dia akan mengalami kesakitan di bahagian telinga dgn teruk, pada pendapat dr apakah yang perlu dilakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Elok diperiksa doktor, kebarangkalian ada masalah otitis media with effusion. Pesakit mengalami masalah tekanan udara di dalam telinga tengan yang mungkin menyebabkan dia rasa sakit telinga ketika bersin

      Delete
  84. Salam doc
    Telinga kiri saya kadang terasa sakit hingga ke tekak, apakah mungkin masalahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika kerap berulang elok diperiksa bahagian tekak dan telinga tersebut untuk pastikan tiada masalah serius.

      Delete
  85. Assalamualaikum doktor..sy nak brtanya...dalam tlinga sy mmbgkak...dah prgi ambk ubat kat doktor...tp tak sembuh jugak..ambk lagi kat klinik lain pun ttap tak sembuh juga bengkak..penyakit apa ni doktor?apa yg perlu saya buat?saya buntu..sampaikan nak belajar pun dah kurg dengar apa yg lecture cakap..

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum doktor..sy nak brtanya...dalam tlinga sy mmbgkak...dah prgi ambk ubat kat doktor...tp tak sembuh jugak..ambk lagi kat klinik lain pun ttap tak sembuh juga bengkak..penyakit apa ni doktor?apa yg perlu saya buat?saya buntu..sampaikan nak belajar pun dah kurg dengar apa yg lecture cakap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya nasihatkan berjumpa dengan pakar ENT untuk pemeriksaan lanjut. Pelbagai sebab mengapa telinga bengkak. Selalunya jangkitan kuman dan telinga perlu dicuci. Diagnosis lain seperti ketumbuhan juga boleh berlaku dan dapat disahkan dengan pemeriksaan telinga.

      Delete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum Dok.. 3hari lepas sy pergi cuci telinga kat klinik, soalan sy kenapa sampai ke hari ini telinga sy rasa tersumbat dan berdesing sehingga buat pendengeran sy tidak jelas... Sy dengar suara sendiri pon bergema.. Apakah itu normal? #MOHON PENJELASAN DOKTOR.. #TERIMAkASIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Saya kurang pasti kerana perlu periksa telinga tersebut. Mungkin elok saudari periksa semula telinga saudari dengan doktor atau pakar ENT.

      Delete
  89. Salam doctor,
    Anak saya sudah 7hari demam panas,hari ke 3 Anak Ada mengadu sakit telinga.. Harini saya dapati telinga Anak saya dua2 belah keluar air start drpd petang sampai searing.. Dimanakah sy blh dpt kan khidmat ENT?umur Anak saya 5tahun

    ReplyDelete
  90. Salam doctor,
    Anak saya sudah 7hari demam panas,hari ke 3 Anak Ada mengadu sakit telinga.. Harini saya dapati telinga Anak saya dua2 belah keluar air start drpd petang sampai searing.. Dimanakah sy blh dpt kan khidmat ENT?umur Anak saya 5tahun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya harap puan telah pun mendapatkan rawatan ENT. Maaf lewat balas kerana sibuk dengan tugasan kerja. Puan boleh menghubungi klinik saya 03 3377 7865 jika masih memerlukan khidmat pakar ENT.

      Delete
  91. Salam doktor,
    Pada 19/04/16 telinga sebalah kiri saya terkena pukulan yg agak kuat. Selepas kejadian tersebut pendengaran saya jadi tidak balance. Pada 20/4/16 saya telah mendapatkan rawatan di bahagian ENT Hospital Putrajaya dan semasa pemeriksaan doktor menunjukan melalui screen menggunakan kamera otoscope dapati gegedang telinga sebelah kiri saya terkoyak sedikit, dan doktor memberitahu gegendang tersebut akan pulih dengan sendirinya. Tetapi doktor tidak memberitahu tempoh bila gegendang tersebut akan pulih, selain itu dalam pemeriksaan tersebut juga saya tidak diberikan sebarang ubat dan meminta saya datang semula ke Hospital pada 13/05/16 untuk pemeriksaan selajutnya di bahagian ENT dan audiology. Disini saya ingin bertanyakan kepada doktor adakah normal jika saya tidak diberikan sebarang ubat? untuk makluman telinga saya masih berdengung tetapi tidak sakit,selain itu tiada sebarang jangkitan telinga dan doktor menasihatkan saya supaya menjaga telinga sebelah kiri saya supaya tidak masuk air dan kekal kering. persoalan saya,berapa lamakah tempoh yang diambil untuk gegendang telinga saya akan bercantum/pulih semula? dan apa perlu saya lakukan atau ada ubat-ubatan yang mempercepatkan pemulihan gengedang tersebut. t.kasih doktor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Saya sudah reply via email yang dihantar.

      Delete
    2. Terima Kasih, Doktor.
      sbb sudi menjawab pertanyaan saya.
      xde la saya risau sgt..tq

      Delete
    3. salam doktor,
      hari ni 13/05/2016@jumaat saya dah pergi rawatan susulan di bahagian audiology dan ENT di Hospital Putrajaya. Alhamdulillah semua ok, graf audiology test pn ok, cuma noising grap ada drop skit kedua2 belah telinga, punca doktor tu bgtau mungkin disebabkan persekitaran atau terdedah dgn bunyi bising. Doktor di bahagian Audiology tu bgtau lagi, muda2 ni mmg xde effect, takut masa tua nanti. so, dia minta muda2 ni kena jaga la. Pesannya kalau kt tempat bising, minta pakai earplug.Untuk makluman doktor mazita, telinga sebelah kiri saya telah sembuh sepenuhnya, masa check di bahagian ENT pula, Doktor ada masukkan kamera otoscope dapati gegedang telinga sebelah kiri saya telah sembuh@tertutup dengan sendirinya. Alhamdulillah. T.kasih doktor sbb hari tu sudi menjawab persoalan saya. T.kasih sekali lagi.

      Delete
  92. Salam Doc, Saya mengalami telinga berdengung dan bergema sebelah kiri bermula pagi tadi. Tapi tidak sakit. Seingat saya, semalam saya mendengar lagu memakai earfon sebelah kiri sahaja..Adakah disebabkan itu telinga sebelah saya rasa begitu...Adakah ia perkara serius dan adakah ubat yang dapat menyembuhkan telinga saya? Mohon penjelasan Doc tentang perkara ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika masih mengalami bunyi dengung tersebut, elok diperiksa doktor. Samaada tahi telinga tersumbat, jangkitan atau masalah saraf pendengaran. Jika terdedah kepada bunyi kuat, telinga boleh berdengung tetapi hanya sementara (beberapa jam)

      Delete
  93. Dr.saya ade masalah telinga yang sakit apabila sendawa,menguap dan tidak dengar mcm berdengung..kenapa yerr Dr.
    Saya rasa skit sgt kdg smpi berpeluh2 sy tahan sakit tu sebab terlampau sakit

    ReplyDelete
  94. Dr.saya ade masalah telinga yang sakit apabila sendawa,menguap dan tidak dengar mcm berdengung..kenapa yerr Dr.
    Saya rasa skit sgt kdg smpi berpeluh2 sy tahan sakit tu sebab terlampau sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kemungkinan ada masalah tekanan udara atau cecair dalam telinga tengah. Harap sudah diperiksa doktor.

      Delete
  95. Dr.saya ade masalah telinga yang sakit apabila sendawa,menguap dan tidak dengar mcm berdengung..kenapa yerr Dr.
    Saya rasa skit sgt kdg smpi berpeluh2 sy tahan sakit tu sebab terlampau sakit

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum dr. Saya mengalami rasa gatal gatal di telinga selama seminggu lepastu hilang. Kemudian rasa dengung di telinga setiap kali bangun tidur lepas tu hilang. Tapi pagi ni bila saya bangun dengung tu masih ada lagi dan saya rasa macam telinga saya tersumbat dan kurang jelas dengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Kebarangkalian ada masalah jangkitan di dalam telinga. Saya syorkan diperiksa doktor dan mendapatkan rawatan

      Delete
  97. Salam doc. Dlm seminggu ni telinga kiri saya berdengung. Stiap hari sekali. Selalunya berlaku lepas balik kelas dan dlm keadaan panas. Saya bernafas smbil tutup hidung bagi menghilangkn dengung tu. Saya memerlukan 5 ke 6 kali cuba utk hilangkn dengung di telinga. Tp telinga x sakit, xde demam, xde discharge, xde trauma, xde pening. Selain tu sejak 6 bulan lalu, hidung belah kiri sy selalu tersumbat. Kerap belaku pd waktu mlm. Mcm ada bola besar dlm hidung belah kiri dan selalu menyebabkn sesak nafas. Tp hidung x sakit, xde selsema, xde kurang berat badan. Kenapa ye dr? Adakah ia berkaitan hidung dan telinga saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Masalah telinga yang dialami ada kaitan dengan masalah hidung sumbat. Di klinik ENT, kami akan lakukan pemeriksaan endoskopi hidung untuk mengenalpasti punca masalah yang dihadapi

      Delete
  98. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum
    saya ingin bertanya pendapat doc...
    Dimana telinga kanan saya seperti mngeluarkan bunyi buih2 kecil yang pecah/meletup.keadaan ini berlaku setiap hari dan spanjang masa bermula bulan lalu...kadang2 diselangi dengan keadaan telinga saya seperti tersumbat...kini telinga kiri saya pula mengalami keadaan yang sama seperti telinga kanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Gejala yang dihadapi kemungkinan disebabkan cecair dalam telinga tengah. Saudari memerlukan pemeriksaan ENT untuk pastikan punca masalah tersebut dan mendapatkan rawatan.

      Delete
  100. as'slm doc, sya nak tanya telinga belah kiri sya ni kurang dengar 80/100 bila sya tutup hidung dan hembus nafas telinga belah kiri ni mcm ade bunyi click click haha knp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Elok diperiksa doktor untuk pastikan samada ada masalah gegendang atau cecair dalam telinga

      Delete
  101. as'slm doc, sya nak tanya telinga belah kiri sya ni kurang dengar 80/100 bila sya tutup hidung dan hembus nafas telinga belah kiri ni mcm ade bunyi click click haha knp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Kebarangkalian bila hembus kuat masa tutup hidung menyebabkan udara masuk ke telinga tengah melalui Eustachian Tube. Jika telinga kurang dengar untuk jangkamasa lama elok periksa dengan doktor.

      Delete
  102. Assalamualaikum Doc. sy nak tanya. anak sy umur 2 tahun. dah 3 hari demam. Anak sy asyik pegang telinga dan nangis. dah jumpa doc dan dapat antibiotik. tapi demam belum pulih. setiap 4 jam perlu makan ubat demam. Bila waktu malam, dia x boleh tido..lelap 1 jap. kemudian terjaga , nangis sambil pegang belakang leher. tiap kali baring dia cam x selesa, sambil nangis dan letak tapak tangan di belakang leher. Adakah infection di telinga boleh buat leher kanak2x bengkak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Memang benar jangkitan telinga boleh menyebabkan kelenjar limfa di leher bengkak. Sekiranya semakin bengkak atau demam masih tidak kebah, elok berjumpa balik dengan doktor dan dirujuk kepada pakar jika perlu

      Delete
  103. Assalamulaikum doktor.. sy nak tanya adakah masalah daripada selesema boleh berkait dengan masalah sakit telinga ?ataupun sakit gigi juga boleh menyebabkan telinga tetiba menjadi sakit ?hari ini hari kedua sy mengalami sakit telinga yang teramat sangat, memandangkan tekak sy sakit so, susah untuk sy menelan makan dan minum air, bila sy menelan telinga sy turut rasa sakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Betul, sakit tekak yang teruk boleh dirasai sampai ke telinga. Tetapi hanya dengan pemeriksaan doktor boleh pastikan bahawa tiada jangkitan pada telinga yang berlaku serentak

      Delete
  104. Salam dr, beberapa hari lpas, sy ada mandi kolam Dan saya rasa telinga sy sumbat lepas mandi dan perkara ini dah berlanjutan selama 3 hari. Sy dah ke klinik dan doctor beri ubat titis dan antibiotik tapi telinga saya masih sumbat. Apakah masalah sebenar telinga saya dr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Kebarangkalian telinga saudara perlu dicuci. Samada tahi telinga sumbat atau jangkitan dalam telinga

      Delete
  105. Salam Doc...dalam seminggu ni saya rasa angin keluar dari telinga setiap kali saya buang air hidung..tp saya takde rasa sakit @ bernanah @ berair @ pening..perlu ke saya pergi cek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Jika rasa angin keluar melalui telinga bila hembus hidung dengan kuat, ada kebarangkalian gegendang berlubang. Elok diperiksa doktor untuk kepastian

      Delete
  106. SALAM DOC,
    SY MENGALAMI TELINGA TERSUMBAT DISBLH KIRI,KEMUDIAN SY CUBA MASUKKAN AIR MENGIKUT PETUA BAGI MENGATASI TELINGA TERSUMBAT.W/PON TELINGA SAYA TERUS MENDAP DAN SAYA TELAH MERUJUK KEPADA PAKAR ENT DAN DIMAKLUMKAN GEGENDANG DIJANGKITI KUMAN DAN AIR TERSEBUT TELAH DISEDUT KELUAR.TAPI SEHINGGA KINI TELINGA KIRI SAYA MASIH TERSUMBAT DAN SEPERTI ADA BUNYI BUIH2 KECIL YG MELETUP2 ATAU SEPERTI ADA BUNYI SERANGGA.SAYA TELAH RUJUK KEPADA PAKAR ENT SEMULA DAN DIMAKLUMKAN SAYA MENGALAMI MASALAH PADA EUSTHACHIAN TUBE DAN SAYA TELAH DIBEKALKAN UBAT SPRAY HIDUNG.TAPI SEHINGGA KINI MASIH TIADA TANDA2 UNTUK PULIH.ADAKAH IA MEMANG MENGAMBIL MASA YG LAMA UNTUK PULIH?ADAKAH INI JUGA BERKAITAN INI DISEBABKAN SAYA SEDANG HAMIL? DOC ENT TERSEBUT MEMAKLUMKAN SAYA MENGALAMI ALERGIK PADA HIDUNG SEDANGKAN SAYA TIADA RASA ALAHAN ATAU SELESAMA YANG TERUK. MOHON PANDANGAN DOC,TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  107. SALAM DOC,
    SY MENGALAMI TELINGA TERSUMBAT DISBLH KIRI,KEMUDIAN SY CUBA MASUKKAN AIR MENGIKUT PETUA BAGI MENGATASI TELINGA TERSUMBAT.W/PON TELINGA SAYA TERUS MENDAP DAN SAYA TELAH MERUJUK KEPADA PAKAR ENT DAN DIMAKLUMKAN GEGENDANG DIJANGKITI KUMAN DAN AIR TERSEBUT TELAH DISEDUT KELUAR.TAPI SEHINGGA KINI TELINGA KIRI SAYA MASIH TERSUMBAT DAN SEPERTI ADA BUNYI BUIH2 KECIL YG MELETUP2 ATAU SEPERTI ADA BUNYI SERANGGA.SAYA TELAH RUJUK KEPADA PAKAR ENT SEMULA DAN DIMAKLUMKAN SAYA MENGALAMI MASALAH PADA EUSTHACHIAN TUBE DAN SAYA TELAH DIBEKALKAN UBAT SPRAY HIDUNG.TAPI SEHINGGA KINI MASIH TIADA TANDA2 UNTUK PULIH.ADAKAH IA MEMANG MENGAMBIL MASA YG LAMA UNTUK PULIH?ADAKAH INI JUGA BERKAITAN INI DISEBABKAN SAYA SEDANG HAMIL? DOC ENT TERSEBUT MEMAKLUMKAN SAYA MENGALAMI ALERGIK PADA HIDUNG SEDANGKAN SAYA TIADA RASA ALAHAN ATAU SELESAMA YANG TERUK. MOHON PANDANGAN DOC,TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Saya telah reply email saudari

      Delete
    2. sy telah email Dr. semula untuk pertanyaan lanjut.Terima kasih Dr.

      Delete
  108. Salam doc,boleh ke kalau kita titiskan minyak zaitun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Minyak zaitun boleh digunakan untuk melembutkan tahi telinga jika perlu. Tetapi secara lazim, kita tidak perlu menitiskan apa-apa ubat untuk kebersihan telinga.

      Delete
  109. salam doc, sy nak tanya. telinga sy dah 2 minggu bengkak. kiri dan kanan. bengkak di dalam lubang telinga sampai cuping. bila hembus nafas tutup hidung dan mulut ada dengar bunyi air dalam telinga kiri dan kanan. tapi air tu tak keluar keluar. telinga pun dah berdengung dan kurang dengar. sy dah pegi klinik kesihatan dan makan antibiotik, tapi masih takda apa apa perubahan. sakit telinga ni normal tak doc? apa saranan doc tentang sakit saya ni? tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Perlu berjumpa balik doktor klinik kesihatan kerana beliau akan rujuk kepada pakar ENT jika perlu.

      Delete
  110. Assalamualaikum doc...sy ada masalah tahi telinga keras...sy dh jumpa doc & dia bg ubat titis telinga.sy cuma nak th brp lama telinga akn kembali seperti biasa...tq doc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Cuba ubat titis tersebut untuk 1-2 minggu. Jika tahi telinga tersebut tidak keluar dengan sendiri atau saudari rasa tidak selesa, elok berjumpa pakar ENT untuk cuci telinga tersebut

      Delete
  111. Assalammualaikum Doctor. Doctor saya baru ini kene tampar di bahagian muka dan telinga kemudia saya rasa telinga saya tersumbat bergetar. Saya telah pergi ke klinik dab doctor berikan ubat titik dan pedik bili saya masukkan titik ubat tersebut saya masih takut adakah ada sebab lain boleh menyebabkan telinga saya berdengung dan macam ada block.

    ReplyDelete
  112. Assalammualaikum Doctor. Doctor saya baru ini kene tampar di bahagian muka dan telinga kemudia saya rasa telinga saya tersumbat bergetar. Saya telah pergi ke klinik dab doctor berikan ubat titik dan pedik bili saya masukkan titik ubat tersebut saya masih takut adakah ada sebab lain boleh menyebabkan telinga saya berdengung dan macam ada block.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,
      Adakah gegendang berlubang?
      Masalah pendengaran?
      Perkara di atas boleh menyebabkan telinga berdengung

      Delete